„Díky LNG jsme získali lukrativní zakázky,“ říká Marek Bláha z ABBM

Vozy LNG

 

„Překvapil mě velký zájem výrobních firem o alternativní pohony. Díky LNG jsme získali nové, lukrativní zakázky,“ říká Marek Bláha o svých zkušenostech s využíváním LNG kamionů. Marek je jednatelem dopravní společnosti ABBM, která se specializuje na velkoobjemovou přepravu zboží pro automobilový a papírenský průmysl. „Díky naší otevřenosti k novým výzvám a profesionálnímu přístupu se nám daří udržet si zákazníky i rozvíjet firmu. Pomáhá nám v tom také LNG.“

Marku, proč jste se v ABBM rozhodli využívat LNG kamiony?

S našimi zákazníky jsme v neustálém kontaktu, sledujeme novinky na trhu a propočítáváme úspory. V této souvislosti jsme se koncem roku 2018 potkali s rakouským zákazníkem a probírali možnosti nasazení nákladního auta s LNG pohonem. Šlo o společnost Magna, která klade důraz na ekologii a hodně stála o nasazení vozidel s nižšími emisemi. Nám to tehdy přišlo docela riskantní, protože v ČR byla pouze jedna LNG čerpací stanice, v Rakousku dvě a zkušenosti s LNG neměly ani české servisy. Nakonec jsme se ale rychle rozhodli to zkusit a zakoupili LNG tahač. Tehdy šlo zřejmě o první LNG low-deck kamion v ČR. Dovezli jsme ho v roce 2019 ve spolupráci s LKW Walter, a to z IVECO Wien v Rakousku. Výsledek? Naše první LNG IVECO jezdí celou dobu bez problémů.

Máte v nízkoemisní dopravě nějaký konkrétní cíl?

Náš cíl je vyměnit postupně všechna auta za vozidla s nižšími emisemi. Naše požadavky prozatím splňuje pouze technologie LNG. Vodíkové i elektrické kamiony jsou stále ve vývoji a pro naše účely nepoužitelné. Cíl se nám bude dařit plnit tak, jak rychle budou růst nové čerpací stanice.

I díky tomu, že společnost GasNet nedávno zprovoznila LNG plničku v Mladé Boleslavi, jsme teď mohli pořídit další kamion a opět se tak posunout dál.

Kolik kamionů na LNG tedy používáte a pro jaké vozy jste se rozhodli?

Dlouhodoběji provozujeme na LNG jeden vůz IVECO, šest vozů Scania a právě nyní jsme zakoupili další IVECO od Auto Future s.r.o., České Budějovice. Pro IVECO jsme se rozhodli především kvůli dobrým zkušenostem z provozu. Má z konkurenčních značek nejdelší dojezd a také servisní interval, který je až po 90 000 km.

Na co LNG kamiony používáte a jaké s nimi máte zkušenosti?

LNG kamiony používáme k přepravě dílů pro automobilový průmysl. Jezdíme především do rakouského Grazu a průměrně urazíme 12 000 km měsíčně. Zkušenosti?

Pokud bych měl porovnávat výkon LNG a dieselu, tak vozíme zboží do deseti tun a řidič rozdíl ve výkonu nepozná. Auta se chovají stejně. Rozdíl je pouze v tom, že řidič teď tankuje LNG dvakrát do týdne, zatímco dřív na stejné trase tankoval diesel pouze jednou. Na druhou stranu nemusí už tankovat AdBlue a auta na LNG jsou tišší. To je fajn. Reálný dojezd našich LNG kamionů je nějakých 1 200 km. Co se týče poruchovosti, tak jsme velmi spokojení s kvalitou značky IVECO.

Podtrženo sečteno: Podle naší zkušenosti jsou vozidla s pohonem na LNG vhodná na jakoukoliv přepravu. Vyzkoušeli jsme je na různých trasách a jediné omezení vidíme v nutnosti plánovat trasy kolem čerpacích stanic na LNG.

Překvapilo vás něco u LNG kamionů?

Překvapil mě velký zájem výrobních firem o alternativní pohony. Díky tomu jsme získali nové, lukrativní zakázky.

Negativně mě překvapil servis těchto vozidel. Jde o to, že servisy mají zatím málo zkušeností a často nejsou dostatečné vybavené. Ale jak jsem již říkal, i v této oblasti se vše zlepšuje a mechanici mají snahu problémy rychle řešit.

Jak vnímáte skutečnost, že infrastruktura se v ČR teprve rozvíjí, zatímco v Evropě je již přes 420 stanic a další rychle rostou?

Ano, infrastruktura se v ČR rozvíjí velmi pomalu. Problém vidím v nedostatečné podpoře od státu. V jiných zemích se díky podpoře rozvíjí síť čerpacích stanic podstatně rychleji.

V této souvislosti pozitivně oceňuji spolupráci se společností GasNet, která v ČR provozuje čerpací stanice na LNG. GasNet je vždy velmi vstřícný; velké plus vidím v profesionální podpoře, například ve školeních řidičů pro tankování LNG; oceňuji i možnosti tankovat bezobslužně a nonstop.

Co byste o LNG vzkázal ostatním dopravcům?

Každého dopravce zajímá především reálný dojezd aut, poruchovost a jak řešíme nízký počet čerpacích stanic. To jsem se dnes snažil vysvětlit. LNG je prozatím jediný smysluplný alternativní pohon s nižšími emisemi. Vzhledem k tlaku EU na snižování emisí a ambiciózním cílům agendy Fit for 55 bude sílit tlak na pořizování LNG vozidel. Většinu dopravců zatím odrazuje malá síť čerpacích stanic v ČR, vysoká pořizovací cena aut a nestabilní situace na trhu. To se však v Evropě rychle mění. Firmy, které kamiony na LNG provozují, budou mít z dlouhodobého hlediska výhodu. Již nyní jsme díky autům na LNG získali spoustu nových kontaktů a příležitostí nové práce.