Přejít k obsahu | Přejít k menu | Přejít k vyhledávání

V rozvoji LNG je Německo dobrým příkladem

#novinka 

Do této chvíle byly jako vzor a dobrý příklad rychlého rozvoje využití LNG v nákladní dopravě uváděny zejména jihoevropské státy Itálii nebo Španělsko. V těchto dvou zemích je v rámci Evropy nejrozvinutější infrastruktura a LNG tam má vybudovanou dobrou pozici. V poslední době přichází změna a největší rozvoj pozorujeme u našeho západního souseda – v Německu.

V rozvoji LNG je Německo dobrým příkladem
  • V Německu každý týden nová LNG stanice
  • Na nákup vozu státní podpora až 12 000 EUR
  • Nulová sazba mýta pro nákladní vozy až do roku 2023

Když jsme před pár dny zaznamenali v Evropě otevření LNG stanice s pořadovým číslem 300 (pro zajímavost před rokem jich bylo 170), nebylo už žádným překvapením, že největší rozmach LNG zažívá v Německu. Zatímco na konci roku 2018 zde byly v provozu dvě stanice, v roce 2019 čtyři, v polovině roku 2020 je jich už 21. Navíc zde v nejbližším období plánují otevřít dalších 48 stanic a v současnosti tam LNG stanice přibývají tempech zhruba jedna nová za týden.

V čem spočívá tajemství tak dynamického růstu? V systematické a promyšlené podpoře. „Německo podporuje LNG nejen na straně budování infrastruktury, ale k nákupu nových vozů motivuje i dopravní společnosti. Do června letošního roku evidovali již 1570 žádostí o podporu na pořízení nového vozu na LNG, která může dosáhnout až 12 000 EUR,“ připomíná Milan Martinka, expert na LNG ze společnosti GasNet.

Dalším důležitým impulsem pro dopravce je skutečnost, že německá vláda nedávno schválila prodloužení nulové sazby na mýto pro nákladní vozy na LNG až do konce roku 2023. Právě sleva na mýtném spolu se zmíněnou dotací dokážou dopravním firmám vrátit zvýšené náklady na pořízení nového vozu, která je u LNG verze zhruba o třetinu vyšší.

„Nesmíme zapomínat na to, že právě těžká nákladní doprava se na celkových emisích v dopravě podílí 70 procenty. V Německu si dobře uvědomují, že emisních cílů Evropské Unie bez výrazně vyššího využití LNG dosáhnout nelze,“ uzavírá hodnocení systematické státní podpory Milan Martinka.