Přejít k obsahu | Přejít k menu | Přejít k vyhledávání

LNG v nákladní dopravě pokračuje ve vzestupu

30.12.2020

#novinka 

Pro celou oblast LNG v nákladní dopravě bylo listopadové uzavření memoranda mezi společností Škoda Auto a Českým plynárenským svazem důležitým a pozitivním signálem. Největší tuzemská automobilka se zavázala k tomu, že bude motivovat svoje subdodavatele k využívání LNG.

LNG v nákladní dopravě pokračuje ve vzestupu
  • Memorandum mezi Škoda Auto a ČPS bylo signálem pro celý trh
  • Počet firem využívající vozy na LNG rychle roste
  • Ekologické i provozní výhody jsou jasné

Počet vozů na LNG rychle roste

Přechod na LNG se tak pro české dopravce stává konkurenční výhodou. Jasným příkladem tohoto trendu je společnost ROVOLOGISTIK. „Je to jeden z prvních stálých zákazníků naší plničky v Klecanech, kde už od července pravidelně tankuje,“ říká Filip Dostál, manažer pro rozvoj trhu s LNG ve společnosti GasNet. Tato společnost se v prestižním hodnocení dopravců Škody Auto stala nejlepší spedicí roku 2020. Určitě se v tomto hodnocení projevilo využívání moderních technologií snižujících emise, jako je třeba LNG. Není to ale jenom ROVOLOGISTIK. Pro nákup vozidel na LNG se rozhodly další firmy jako Helicar, Giomir, slovenský dopravce Bosta nebo přední světový poskytovatel logistických a poštovních služeb, skupina DHL Group. Tato společnost v říjnu 2020 rozšířila svoji flotilu o tři nové tahače značky Scania. „Podle vyjádření zástupců DHL jsou přesvědčeni o tom, že vlastnictví vozů na LNG pohon otevírá dveře do řady výběrových řízení, ve kterých budou mít proti provozovatelům naftových aut velkou výhodu,“ říká Filip Dostál. Dopravní společnosti, které LNG využívají, se mohou již od ledna těšit na nižší sazbu na mýto i v České republice.

Ekologické výhody LNG doplňují i provozní úspory

Emise vozidel na LNG jsou oproti klasickým palivům nižší o desítky procent. Velký význam to přináší zejména u emisí oxidu uhličitého a prachových částic. Například výše zmíněná flotila tří vozů Scania ve službách DHL vypustí ročně o 51 tun oxidu uhličitého méně ve srovnání s naftovým motorem. Dosavadní zkušenosti také ukazují, že provoz na LNG přináší i menší náklady na palivo dané nižší spotřebou ve srovnání s podobně výkonným naftovým motorem. Dopravní firmy provozující LNG tahače dosahují úspory 20 až 25 procent. Co by určitě pomohlo většímu rozvoji LNG je výraznější podpora ze strany státu. „Pro plynárenství je i z tohoto důvodu partnerství se subjekty jako je Škoda Auto velmi cenné. Společně budeme prosazovat další legislativní opatření na podporu LNG,“ uzavírá Filip Dostál.