Přejít k obsahu | Přejít k menu | Přejít k vyhledávání

„S LNG kamiony jsme už projeli celou Evropu,“ říká Petr Michalička z Helicar

28.07.2021

#novinka 

„S LNG se nám jezdí skvěle, ale v České republice chybí významnější podpora pro zavádění této technologie. To je škoda, protože LNG už v Evropě frčí na plný plyn a tuzemským autodopravcům ujíždí vlak,“ říká Petr Michalička o technologii, která pomáhá snižovat škodlivé emise i provozní náklady. „Helicar se drží v čele pelotonu logistiky díky obchodnímu know-how a zavádění inovací. Mezi ně patří i využívání LNG kamionů,“ pokračuje Michalička, který v Helicar působí v roli technického ředitele skupiny ATG. A právě o příběhu LNG v Helicar je dnešní rozhovor.

Petr Michalička z Helicar

Petře, proč jste se v Helicar rozhodli využívat LNG?

Před dvěma lety jsme si na strategickém setkání položili otázku, zda neseme odpovědnost za emise, které vytváříme. A tedy i za jejich negativní vliv na naše okolí. Odpověď zněla: Ano, cítíme se spoluzodpovědní a chceme to řešit společně v celém řetězci, tedy od výrobce až po distributora. Sami jsme proto začali hledat funkční alternativy. Elektrické kamiony? V této dekádě je nepovažujeme za příliš reálné pro standardní dopravu. Vodík? Pro nákladní dopravu dává smysl, ale zatím je to jen vize budoucnosti. LNG? Tato technologie je již pár let funkční a emisní stopa je výrazně nižší než u klasických dieselových motorů. Rozhodnutí proto přirozeně padlo na LNG, kdy chceme do flotily zařadit 30 % vozů na alternativní paliva. Zároveň chceme vytvořit komerčně úspěšný model nízkoemisní logistiky, protože rentabilita je nezbytná a bez ní k širšímu rozvoji nedojde.

Kolik kamionů na LNG používáte a pro jaké vozy jste se rozhodli?

V mezinárodní dopravě provozujeme čtyři LNG vozidla. Ve výběrovém řízení jsme vybrali společnost Volvo, která nás oslovila technologií motoru. Jde jiným směrem než konkurenční firmy. Zachovává princip vznětového motoru, kdy do válce nejdříve vstříkne nepatrné množství nafty a posléze CNG (motory převádí kapalné LNG z nádrže na plynné CNG). Dokáže tak nabídnout stejný kroutící moment jako efektivní dieselový motor. Sami jsme zvědaví, která technologie nakonec bude tou nejlepší. Věřím, že jsme vsadili správně.

Na co LNG kamiony používáte?

V tomto jsme trochu exoti. Když jsme s LNG začínali, ostatní dopravci provozovali LNG kamióny na stálých linkách. Prostě tam, kde měli 100% jistotu, že snadno natankují a dojedou. My jsme zvolili jiný přístup: Hned od začátku jsme začali hledat mantinely, kam až můžeme dojet. Byla to trochu odvážnější, pionýrská cesta, která nás ale hodně naučila. Za poslední rok a půl jsme procestovali skoro celou Evropu. Vozili jsme produkty pro naše partnery od Slovinska po Španělsko, od Francie po Norsko. Vlastně jsme asi nevynechali žádný evropský stát. Trochu překvapením byla chybějící infrastruktura na severu Norska. Na druhou stranu například Švédsko se snaží LNG všemožně podporovat. Trochu nepraktické je, že teď máme více než 20 tankovacích karet. (smích)

Kdo je hlavním zákazníkem pro vaši LNG dopravu?

ŠKODA AUTO. V LNG dopravě se pro nás stala silným partnerem. Jsme rádi, že právě domácí značka má k environmentální politice tak vstřícný přístup. V tomto ohledu vítáme, že GasNet otevřel u Mladé Boleslavi LNG stanici. Jde nejen pro nás o strategické místo.

Petr Michalička z Helicar

Vozy LNG Chtějí LNG tahače využívat i další zákazníci?

Ano, velcí partneři nízkoemisní dopravu vítají. A jak budou přibývat LNG vozidla, budou se pobídky od zákazníků dál stupňovat. Co ale bohužel chybí, je významnější podpora od státu. Ta by pomohla rychle naplnit trh dostatečnou kapacitou nízkoemisních vozidel. Vdechla by mu plnohodnotný život pro samostatnou existenci bez dalšího dofinancování. Postoj české vlády k nízkoemisní logistice je však zatím spíše neprogresivní. To ostře kontrastuje se skutečností, že LNG je vlak, který již jede Evropou na plný plyn. Je zde přes 420 stanic a jejich počet rychle roste. Mnohé státy navíc LNG technologiím pomáhají v rozjezdu. Známým příkladem je nulové mýto v Německu pro LNG kamiony.

Jak reagují ostatní dopravci, když řeknete, že provozujete LNG tahače?

Vzpomínám si na jedno z prvních setkání dopravců na téma LNG. Odpor byl všudypřítomný, skoro létala rajčata… Emisní úspora nikoho nezajímala, jen rentabilita a všudypřítomná otázka, kdo to zaplatí. Víme, že rozjezd není tak snadný, ale kde je vůle, vždy se najde cesta. Dnes se situace obrací. Z vyčítavých otázek se stávají ty zvědavé. Už to je významný krok vpřed.

Co tedy ostatním dopravcům říkáte?

Že se nám s LNG jezdí dobře. Díky zvolené značce řidič při jízdě nepocítí žádné změny oproti standardnímu Volvu 460. Vlastně jednu ano. LNG je znatelně tišší. Co se týče tankování, je to jen o zvyku. Trvá cca 10 minut a neotravuje vás při něm mastnota nafty. To je fajn. S LNG také není jednoduše možné provádět krádeže pohonných hmot. Tuto výhodu oceňují správci vozového parku napříč trhem. Údržbu i servis vnímáme logisticky jako zcela shodné s běžnými vozy, avšak cena servisních nákladů je samozřejmě o poznání vyšší. Dojezd počítáme okolo 700 km na přepravníku, u běžné plachty je to okolo 1000 km. V budoucnu vidíme LNG kamiony jako vhodné pro jakoukoli přepravu, ale každý se musí pro LNG rozhodnout sám. Určitě to musí být dlouhodobý projekt se širším pohledem do budoucnosti. Nejde jen přepočítávat aktuální cenu paliva a mýta…

Jaké máte další plány v LNG?

LNG budeme nadále aktivně rozvíjet. Flotila se rozrůstá a věříme, že jdeme správným směrem. Podnikáme v automotivu, který si v posledních letech prošel několika kritickými body. I přesto jsme dokázali do provozu zařadit nízkoemisní vozidla, a navíc flotilu rozvíjet. To považujeme za úspěch.