„S LNG kamiony jsme už projeli celou Evropu,“ říká Petr Michalička z Helicar
„S LNG se nám jezdí skvěle, ale v České republice chybí významnější podpora pro zavádění této technologie. To je škoda, protože LNG už v Evropě frčí na plný plyn a tuzemským autodopravcům ujíždí vlak,“ říká Petr Michalička o technologii, která pomáhá snižovat škodlivé emise i provozní náklady. „Helicar se drží v čele pelotonu logistiky díky obchodnímu know-how a zavádění inovací. Mezi ně patří i využívání LNG kamionů,“ pokračuje Michalička, který v Helicar působí v roli technického ředitele skupiny ATG. A právě o příběhu LNG v Helicar je dnešní rozhovor.
Petře, proč jste se v Helicar rozhodli využívat LNG?
Před dvěma lety jsme si na strategickém setkání položili otázku, zda neseme odpovědnost za emise, které vytváříme. A tedy i za jejich negativní vliv na naše okolí. Odpověď zněla: Ano, cítíme se spoluzodpovědní a chceme to řešit společně v celém řetězci, tedy od výrobce až po distributora. Sami jsme proto začali hledat funkční alternativy. Elektrické kamiony? V této dekádě je nepovažujeme za příliš reálné pro standardní dopravu. Vodík? Pro nákladní dopravu dává smysl, ale zatím je to jen vize budoucnosti. LNG? Tato technologie je již pár let funkční a emisní stopa je výrazně nižší než u klasických dieselových motorů. Rozhodnutí proto přirozeně padlo na LNG, kdy chceme do flotily zařadit 30 % vozů na alternativní paliva. Zároveň chceme vytvořit komerčně úspěšný model nízkoemisní logistiky, protože rentabilita je nezbytná a bez ní k širšímu rozvoji nedojde.Kolik kamionů na LNG používáte a pro jaké vozy jste se rozhodli?
V mezinárodní dopravě provozujeme čtyři LNG vozidla. Ve výběrovém řízení jsme vybrali společnost Volvo, která nás oslovila technologií motoru. Jde jiným směrem než konkurenční firmy. Zachovává princip vznětového motoru, kdy do válce nejdříve vstříkne nepatrné množství nafty a posléze CNG (motory převádí kapalné LNG z nádrže na plynné CNG). Dokáže tak nabídnout stejný kroutící moment jako efektivní dieselový motor. Sami jsme zvědaví, která technologie nakonec bude tou nejlepší. Věřím, že jsme vsadili správně.Na co LNG kamiony používáte?
V tomto jsme trochu exoti. Když jsme s LNG začínali, ostatní dopravci provozovali LNG kamióny na stálých linkách. Prostě tam, kde měli 100% jistotu, že snadno natankují a dojedou. My jsme zvolili jiný přístup: Hned od začátku jsme začali hledat mantinely, kam až můžeme dojet. Byla to trochu odvážnější, pionýrská cesta, která nás ale hodně naučila. Za poslední rok a půl jsme procestovali skoro celou Evropu. Vozili jsme produkty pro naše partnery od Slovinska po Španělsko, od Francie po Norsko. Vlastně jsme asi nevynechali žádný evropský stát. Trochu překvapením byla chybějící infrastruktura na severu Norska. Na druhou stranu například Švédsko se snaží LNG všemožně podporovat. Trochu nepraktické je, že teď máme více než 20 tankovacích karet. (smích)Kdo je hlavním zákazníkem pro vaši LNG dopravu?
ŠKODA AUTO. V LNG dopravě se pro nás stala silným partnerem. Jsme rádi, že právě domácí značka má k environmentální politice tak vstřícný přístup. V tomto ohledu vítáme, že GasNet otevřel u Mladé Boleslavi LNG stanici. Jde nejen pro nás o strategické místo.