Přejít k obsahu | Přejít k menu | Přejít k vyhledávání

4 aktuální mýty o LNG v nákladní dopravě

03.06.2022

#novinka 
LNG. Tři písmena, která od začátku války na Ukrajině získala až nepřiměřeně heroickou auru zachránců Evropy v případě přerušení dodávek ruského plynu. Jako skupina GasNet jsme lídrem v budování LNG infrastruktury pro nákladní dopravu v ČR a připravujeme se na nástup bioLNG. Dnes si posvítíme na čtyři mýty o LNG, které se v souvislosti s nákladní dopravou aktuálně objevují.
 
Ty jezdíš na LNG? To je přeci plyn a ten je z Ruska.
LNG pro naše stanice vozíme z evropských terminálů, kam jej po moři převážejí tankery především z USA a Kataru. Právě Katar a USA patří společně s Austrálií mezi největší exportéry LNG. LNG tedy pomáhá diverzifikovat energetické zdroje a v roce 2020 se dokonce stalo celosvětově dominantní formou distribuce plynu. Státy EU současně plánují rozšířit kapacitu stávajících terminálů a začínají rychle budovat nové.
Utři slzu, Green Deal je mrtvý a s ním i LNG…
Naopak. Evropa sice nyní v kontextu bezpečnosti klade vyšší důraz na soběstačnost a diverzifikaci zdrojů, to se však nevylučuje se Zelenou dohodou pro Evropu. Potvrzuje to i nově představený plán Evropské komise REPowerEU, díky kterému chce Evropa v nejbližších letech podpořit udržitelnější energetiku dalšími 210 miliardami eur. Významná část financí má posílit i distribuci LNG a produkci biometanu. A obě komodity spolu v dopravě souvisejí více, než se na první pohled může zdát. Jak? To zjistíte v dalším mýtu, který říká, že…
…investice do LNG infrastruktury nedávají smysl. Evropa se přeci chce zbavit fosilních paliv.
Ano, LNG je fosilní palivo a Evropa se chce v dalších desetiletích úplně zbavit závislosti na nich, protože způsobují globální oteplování. To ale neznamená, že budovat LNG infrastrukturu pro nákladní dopravu nedává smysl i pro budoucnost. LNG kamiony mají již nyní nižší emise oproti dieselovým: prachové částice o 99 %, NOx o 70 %, CO2 až o 20 %. „Česká republika současně musí snížit emise v nákladní silniční dopravě do roku 2030 o 34 %, a to oproti roku 2019,“ podotýká Filip Dostál, Head of Business Development společnosti GasNet. Důležitou roli v tomto procesu může sehrát obnovitelné bioLNG, na které v nákladní dopravě masivně přechází Dánsko, Švédsko či Nizozemí. „BioLNG, tedy zkapalněný biometan, umožňuje snížit emise v nákladní dopravě v průměru až o 90 % oproti naftě. K jeho distribuci lze přitom využít stejnou infrastrukturu, jakou již nyní budujeme pro LNG. A nemusíme ani dlouho čekat, protože bioLNG můžeme do LNG postupně přimíchávat. LNG je tedy nyní jediná plně funkční a dlouhodobě ověřená technologie, která pro těžkou nákladní dopravu poskytuje řešení v krátkodobém i střednědobém výhledu,“ dodává Filip Dostál.
LNG jako alternativa pro nákladní dopravu v ČR? Vždyť tu nejsou čerpací stanice…
Jsou, ale je jich málo a potenciál je významněji větší: Zatímco v Evropě je už přes 550 LNG stanic, a jejich počet rychle roste, v České republice fungují aktuálně čtyři. Tři provozuje GasNet, a to v Mladé Boleslavi, v Klecanech u Prahy a v Nýřanech u Plzně. „Jako GasNet pracujeme na zprovoznění dalších LNG plniček a současně se připravujeme na využívání obnovitelného bioLNG. V tuzemsku je přes 550 bioplynových stanic, a kromě toho se plánuje mnoho nových projektů, které může masivně podpořit investiční plán REPowerEU. Biometan má tedy i u nás velký potenciál. Do roku 2030 by mohl nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy. Stát ale musí být v této oblasti více aktivní a podpořit nástup bioLNG a LNG tak, jako tomu je v jiných evropských zemích,“ dodává Filip Dostál.