Přejít k obsahu | Přejít k menu | Přejít k vyhledávání

Díky nižším emisím čeká LNG v nákladní dopravě rychlý rozvoj

21.09.2021

#novinka 

GasNet, největší český distributor zemního plynu, intenzívně rozvíjí využití zkapalněného zemního plynu (LNG) v tuzemské silniční dopravě. Zejména u nákladní dopravy se jednoznačně jedná o celoevropský trend. A jaké jsou největší přednosti LNG? Nižší emise, nižší dopad na životní prostředí a ekonomika provozu.

LNG nádrž

V České republice aktuálně fungují 3 veřejné plnící stanice na LNG, z nichž dvě provozuje společnost GasNet. Řidiči je najdou v Klecanech u Prahy a Kosmonosech u Mladé Boleslavi v blízkosti dálnice D10. V obou případech se jedná o mobilní plničky.

„Už více než rok úspěšně provozujeme naši první LNG stanici v Klecanech, v červnu jsme přidali další v Mladé Boleslavi. Počet nákladních aut na zkapalněný zemní plyn v České republice roste a to nás naplňuje optimismem. LNG má u nás velký potenciál a jsme přesvědčeni, že bude hrát klíčovou roli při dosažení emisních cílů České republiky v nákladní dopravě,“ říká Filip Dostál ze skupiny GasNet.

Nižší emise i výhody pro dopravce

Využití LNG v nákladní dopravě má mnoho předností. Pohon na LNG v porovnání s naftou snižuje emise oxidu uhličitého o 15 procent, emise oxidů dusíku až o 90 procent a produkci pevných částic sráží v podstatě na nulu. V případě obohacení o biometan je ekologický přínos ještě výraznější.

Ve srovnání s naftou mají vozy na LNG při srovnatelném dojezdu také nižší hlučnost i provozní náklady. Zároveň tím nijak netrpí výkon auta ani komfort řidiče. Nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn nabízejí dojezd přes 1000 kilometrů se stejnou dobou tankování jako u dieselů.

Do deseti let 6900 vozů na LNG

Počet veřejných LNG stanic by měl v České republice stoupnout do dvou let na dvacet, počet nákladních vozů by měl dosáhnout na 6 900. Přesto oproti řadě evropských zemí stále výrazně zaostáváme. Rozvoj LNG v nákladní dopravě přitom sehraje důležitou roli i při plnění emisních cílů spojených s aktuálně diskutovaným novým klimaticko-energetickým legislativním balíčkem Fit for 55. Balíček má snížit emise v roce 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990 a právě LNG má umožnit plnění těchto cílů.

GasNet: Zájemcům o LNG pomůžeme

Zájemcům o přechod na LNG nabízí GasNet komplexní podporu. „S rozvojem LNG máme dlouholeté zkušenosti. Podíleli jsme se na testování vozů na LNG, spolupracujeme s výrobci a samozřejmě také s dopravci. Cenné podněty denně sbíráme na obou našich stanicích, kde nyní obsluhujeme desítky českých i zahraničních zákazníků. Zájemcům o přechod na LNG jsme proto schopni poskytnout komplexní poradenství na klíč a zdarma,“ říká Filip Dostál.