Přejít k obsahu | Přejít k menu | Přejít k vyhledávání

Na LNG od GasNetu jezdí první autobusy v Česku

22.05.2025

#novinka 
Společnost Flix, globální poskytovatel mobility, rozšiřuje svou flotilu o nové autobusy. Díky spolupráci španělského výrobce Irizar, švédské Scanie a partnerského dopravce UMSE zařazuje do provozu v Česku autobus Irizar i6, který je poháněn zkapalněným zemním plynem (LNG). Cílem pilotního provozu je snížit závislost na naftě a přiblížit se k cíli uhlíkové neutrality. Autobusy budou palivo tankovat u největšího tuzemského distributora LNG pro silniční dopravu, v síti plnicích stanic GasNet.

 

Trasa dálkové linky povede mezi Prahou a polským Krakovem. Spoj projíždí v denní a noční variantě významnými městy v Česku i Polsku: Prahou, Brnem, Olomoucí, Ostravou, Katovicemi a Krakovem. Tuto linku obsluhují dva moderní autobusy Irizar i6s s pohonem Scania, které jsou navrženy tak, aby snižovaly emise CO₂ a poskytovaly vysoký komfort cestování.

Jedná se o první dálkový autobus na LNG v Česku – nejen v naší síti, ale na trhu obecně. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile FlixBusu. Po Itálii a Nizozemsku je Česko s Polskem třetí lokalitou v Evropě, kde FlixBus zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu,“ říká Michal Leman, víceprezident společnosti Flix pro region Europe East.

Autobusy budou v Česku tankovat LNG (zkapalněný zemní plyn) v síti společnosti GasNet. Aktuálně provozuje největší český distributor plynu šest LNG plnicích stanic umístěných v blízkosti nejvytíženějších úseků českých dálnic.

Je pro nás nesmírně důležité, že se nám podařilo rozšířit řady našich zákazníků o autobusovou dopravu. Právě v osobní dopravě, která vede zastavěnou a obydlenou oblastí, ocení cestující i lidé v okolí trasy snížení emisí a hluku motoru,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu skupiny GasNet.

LNG od GasNetu snižuje emisní stopu dopravy

LNG (zkapalněný zemní plyn) je alternativní palivo, které je k dispozici už nyní a dokáže ve srovnání s tradiční naftou snižovat emise CO₂ – obvykle o 10 až 15 procent v závislosti na trase a provozních podmínkách. Technologie LNG se už osvědčila v nákladní kamionové dopravě, která potvrdila, že jde o dostupné a spolehlivé palivo.

LNG motory vypouští oproti naftovým obecně méně oxidů dusíku, a to přibližně o 70 %. Navíc se při spalování zkapalněného plynu neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. Motor poháněný LNG je ve srovnání s dieselem tišší,“ doplňuje Filip Dostál z GasNetu.

Kromě toho mohou autobusy kdykoliv přejít na pokročilejší zkapalněný biometan (bioLNG). Toto obnovitelné a nízkoemisní palivo, které se vyrábí například ze zemědělského odpadu nebo zbytků potravin, umožňuje ve srovnání s naftou ještě výraznější snížení emisí. Kamion poháněný bioLNG má oproti tomu dieselovému až o 95 % nižší emisní stopu. Od loňského roku je možné tankovat bioLNG i na stanicích GasNetu, který ho na český trh uvedl jako vůbec první z distributorů.

Autobus nabízí 54 míst, splňuje nejpřísnější bezpečnostní standardy

Řidiči nových autobusů prošli školením bezpečného tankování LNG. K dispozici budou mít všech šest plnicích stanic GasNetu tak, aby byl zajištěn spolehlivý provoz tohoto spoje.

LNG autobus Irizar i6s, uvedený na trh v roce 2022, je dosud nejekologičtějším vozem španělského výrobce. Ve srovnání s předchozími modely slibuje až o 13 % nižší spotřebu. Vznikl ve spolupráci se společností Scania, jedním z výrobců LNG tahačů. Autobus nabízí pro cestující 54 míst a splňuje nejvyšší bezpečnostní standardy. Kvůli umístění plynové nádrže v podpalubí se nachází toaleta netradičně v zadní části autobusu.